Залози внутрішньої секреції

Урок  2.

Тема. Залози внутрішньої секреції. (Слайд 1).

Мета. Конкретизувати знання про залози внутрішньої секреції на прикладах гіпофізу, щитовидної залози, підшлункової залози та наднирників; познайомити учнів з особливостями їхньої будови й функціями, які они виконують; продовжити формувати поняття гормонів; познайомити учнів з особливостями захворювань, пов’язаних з порушеннями функцій залоз.

Виховувати бережне ставлення до свого здоров’я та оточуючих. (Слайд 2)

 

Обладнання і матеріали. Таблиця «Залози внутрішньої секреції», слайди, мультимедійний проектор, дошка, комп’ютер.

Методи і методичні прийоми. Словесний , наочний. Робота в групах, фронтальна бесіда, розвязування ситуативних завдань проблемно-пошукового характеру.

Поняття й терміни. Гормони, ендокринні залози, залози внутрішньої секреції, гуморальна регуляція, гіпофіз, щитовидна залоза, наднирники, підшлункова залоза.

Тип уроку.  Засвоєння нових знань, проблемний урок.

Форма проведення. Робота в групах з елементами рольової гри.

 

Хід уроку.

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

                

Перевірка домашнього завдання – біологічний диктант.

(Розпізнавання залоз секрецій, інші питання)

Залози секрецій, що не мають вивідних протоків…. (внутріщньої).
Залози , секрети яких виділяються не лише в кров… (змішаної).
Залози, що мають вивідні протоки, через які виділяються продукти своєї діяльності на поверхню тіла або порожнину будь-якого органа… (змішаної).
Секрет виділяється безпосередньо в кров… (внутрішньої).
Виробляють біологічно активні речовини – гормони .. (внутрішньої).
Секрет (гормони) розносяться з кровю по всьому організмові до різних органів, тканин і клітин… (внутрішньої).
Слинні, сальні, молочні, потові залози секреції … (зовнішньої).
Діють як в одному напрямі, так і в протилежних.. (внутрішньої секреції).
Наука про залози внутрішньої секреції .. (ендокринологія).
Органічні сполуки, молекули яких можуть бути як відносно простими за будовою, так і дуже складниим … (гормони).
 Гормони, що діють протилежно… (антагоністи).
 Гормони, що мають односпрямовану дію… (синергісти).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Записуємо тему уроку. (Вчитель повідомляє мету уроку). Вивчення нової теми мені хотілося б почати словами, які  майже тисячу років назад персидський поет Омар Хайям так сказав про людину

 

Епіграф.  Мы источник веселья – и скорби

                                                                рудник,

                  Мы вместилище скверны –

                                               и чистый родник,

                  Человек, словно в зеркале мир, -

                                                                многолик.

                   Он ничтожен – и он же

                                                   безмерно велик. (Слайд 3).

 

Земля довго готувалася до того, щоб прийняти до себе людину, яка могла б і веселитися і горювати, була б сильною, розумною, а разом з тим і безпорадною. Чим же наділила нас природа? Що  ми маємо таке  в організмі, що спонукає нас радіти, плакати, нормально рости і розвиватися чи мати якісь порушеення? (Відповідь учнів: гормони).

Так, все це залежить від гормонів – особливих речовин, які виробляються залозами. Залози утворюють ендокринну систему.

Яка наука вивчає ці залози? (Ендокринологія- наука про закономірності регуляції функцій багатоклітинних організмів).

Пригадайте, які є групи залоз?

Відповідь: залози зовнішньої, внутрішньої та змішаної секреції?

Що таке залози зовнішньої, внутрішньої та змішаної секреції?

Відповіді учнів. Залози зовнішньої секреції мають вивідні протоки і виділяють свої секрети на поверхню тіла або слизових оболонок порожнини тіла (порожнини носа, рота, бронхів, кишечнику) , залози внутрішньої секреції не мають вивідних протоків і свої секрети (гормони)  виділяють безпосередньо в кров. Залози, які виробляють не тільки гормони, а й продукти зовнішньої секреції – це залози змішаної секреції.

Яка їх роль в організмі?

Відповідь : регулюють процеси  в організмі, тобто відбувається гуморальна регуляція  функцій організму.

 Сьогодні  на уроці ми почнемо ближче знайомитись із залозами внутрішньої секреції, на наступних уроках продовжимо вивчення інших залоз. Виявляється, що маса їх всіх разом узятих в однієї людини  десь близько 100 грам. Як ви вважаєте, це багато чи мало? Про них говорять, що це маленькі залози великого значення. Чи дійсно вони мають велике значення ? Спробуємо з’ясувати.

 

Проблема. Чи дійсно залози внутрішньої секреції мають таке велике  значення? (Слайд 4).

Отже, увага! Щоб нам підтвердити таку думку, чи відкинути,  для вирішення цієї проблеми ми створимо 4 експертні групи та будемо працювати за таким планом.

 

ІІІ. Вивчення нової теми.

План.  (Слайд 5).

 

Гіпофіз. Гормони гіпофізу. Порушення діяльності гіпофіза.
Щитовидна залоза – найбільша з ендокринних залоз.
Надниркові залози, їх діяльність.
Гормони підшлункової залози, їх роль.

 

Учні розприділяються на групи і одержують завдання.

Завдання експертам групи № 1.       Додаток 1.

Завдання експертам групи № 2.       Додаток 2.

Завдання експертам групи № 3.       Додаток 3.

Завдання експертам групи № 4.       Додаток 4.

 

Шановні експерти, вам необхідно знайти інформацію і оформити результати пошуку. (Записи за відповідними графами  в робочі листи або  зошити). Через 10 хвилин від кожної експертної групи виступить науковий співробітник із короткими аргументованими доповідями. Алгоритми відповіді у вас на листках із завданнями. (Поки учні готуються, звучить спокійна мелодія).Слайд 6.

 

Час закінчився. Слухаємо доповідача 1 групи. Будьте уважні.

(Слайд 7, 8,9).   Дякуємо.

           

Слідуючий доповідач другої групи.

(Слайд 10, 11,12).

 

Які є запитання до доповідачів перших груп? Дякую.

 

Виступи доповідачів 3 групи. (Слайд 13, 14).

 

                                      

Запрошуємо до виступу доповідача 4 групи. (Слайд 15, 16,17).

 

          

Перегляд відеофрагмента «Дія інсуліну». (Слайд 18).

 

Ваші запитання до четвертої групи.  Дякую.

Вчитель слідкує за виступами  учнів, доповнює їх.

 

Перевірте правильність заповнення таблиці. (роздаються таблиці «Залози внутрішньої секреції».)  Хто не встигає, продовжите роботу вдома при підготовці домашнього завдання.

А зараз до  вашої уваги  хвилинка–цікавинка. Щоб наш багаж знань  не розгубився, ми помістимо його у нашу „Скриньку фактів”(виготовлена скринька).

                                       Рубрика «Це цікаво!»

Виявляється …

Що голковколювання, подразнюючи нервові волокна, пробуджує гіпофіз до виділення особливої речовини, що здатна гальмувати больові відчуття. Її дія в 200 раз перевищує морфін за ефектом  обезболювання.

 

Цікаво знати…

15 г адреналіну з надлишком вистачило б для всіх людей земної кулі.

 

               Подумати  тільки …

Гіпофіз зв’язаний з мозком 100 тисячами нервових волокон.

 

ІV.  Узагальнення, закріплення і систематизація  знань і вмінь учнів.

 

Фронтальна бесіда з учнями.

Запитання. Про які залози ми вели мову?

Що ж таке гіпер- і гіпофункція залоз?

Чи можливі порушення в роботі залоз?   - Так.

До чого вони ведуть? (до хвороб)

 

Спробуємо розпізнати деякі з них. Пропоную розв’язати ситуативні завдання

 

Спробуйте розв’язати (Слайд 19).

1. Дівчинка до 14 років мала відмінне здоров’я. Раптом стала сильно худнути, пропав апетит, мучила невгамовна спрага. Батьки здорові. В 13 років вона перенесла запалення підшлункової залози. Який діагноз  можуть  поставити дитині лікарі?

Відповідь. Цукровий діабет, гіпофункція підщлункової залози, підвищується рівень глюкози  в крові.

 2.  У людини зупинився ріст, порушились пропорції тіла, вона почала товстіти. Постійно почав висуватися кінчик язика із рота. Стали спостерігатися розлади мови, пам’яті, мислення. Всі ці приклади демонструють порушення в діяльності організму. З чим пов’язані такі зміни? Яка можлива хвороба в людини?

Відповідь. Порушення діяльності гіпофізу,  гіперфункція у дорослих - акромегалія.

3. На прийомі у лікаря.

Інсценівка. Упадок сил

Хворий. Лікарю, у  мене упадок сил, від невеликого фізичного навантаження я дуже заморююся. Я нічого не можу робити, я знесилився.

Лікар. Не хвилюйтеся так, положимо вас у лікарню, проведем різні обстеження, виявимо ваше захворювання, полікуємо. Дивлячись на ваш зовнішній вигляд, у вас починає змінюватися колір шкіри. Я бачу, що шкіра набуває бронзового відтінку. Не хочу лякати, але це дуже рідкісна хвороба.

А упадок сил відбувається тому, що вражений частими запальними процесами зовнішній корковий шар наднирників виробляє недостатньо гормону кортину. Цей гормон регулює обмін речовин у м’язах, підтримує працездатність і м’язову силу. Ось чому вас і залишають сили.

 

Вчитель. Так про яку хворобу йде мова?

Відповідь. Таке захворювання навіть називається  «бронзовою хворобою» або Аддісоновою. Відкрив у 1855 році англійський лікар Т.Аддісон. Виділення наднирниками недостатньої кількості гормонів.

 

Запитання. З чим пов’язані  різні відхилення  від нормального розвитку?

(Слайд 20).

         Ми виявили , що відхилення в розвитку можуть бути пов’язані з порушенням діяльності самих залоз,  або з порушенням вироблення гормонів – їх недостачею чи надлишком.

Таким чином , я думаю, що ви вже переконалися, яке велике і важливе значення мають залози.

 

Шановні експерти! Це завдяки вам,  вашому вмінню працювати разом ми сьогодні багато дізналися нового, цікавого, виявили причини різних порушень в організмі, що пов’язані з діяльністю залоз.

 

Що може бути причиною  порушення діяльності  залоз? (Слайд 21).

 

Можливо для вас це буде дивно, але навіть порушення на генному рівні викликають:

різні отрути , токсини ( алкоголь, нікотин, та інше);
різні консерванти, що додають до продуктів харчування, в тому числі – чіпси, сухарики, жувальні гумки;
деякі барвники газованих напоїв, цукерок, мармеладу «яскравого» кольору;
леткі отруйні сполуки – пари бензину, ацетону та інше.

 

Така наша з вами екологія, аварія на Чорнобильській АЕС, спосіб життя, харчування. Без сумнівів ми і самі винні у наших бідах.

 

Сьогодні ми виявили причини різних відхилень від нормального розвитку.  На жаль тема цього уроку  актуальна не тільки  в межах нашого уроку, вона актуальна і на державному рівні. Причиною є неухильне збільшення  кількості людей з ендокринними захворюваннями. Ви тепер будете знати, що багато хвороб піддаються лікуванню – головне вчасно розпізнати хворобу і звернутися до спеціалістів –  (яких?) ендокринологів.

 

Будьте уважні до свого здоров’я і здоров’я своїх близьких!

 

Самоконтроль.  Перевірте свої знання ,придумайте запитання і  дайте відповіді на них.

 

Вправа «Дерево рішень». (Слайд 22).

(Пропонується учням цікавий епізод з літературного твору проблемного характеру).

 

Хтось із вас бачив фільм «Собаче серце» за однойменною повістю М.Булгакова про пересадку гіпофіза людини собаці.  Щоденник лікаря Борменталя, асистента професора Преображенського закінчується словами: « Отныне загадочная функцыя гипофиза разъяснена. Он определяет человеческий облик. Его гормоны можно назвать гормонами обмена – главными в организме… Создан гомункул. Профессор Преображенский, вы – творец !»

 Чи можуть гормони викликати такі неймовірні перетворення? (проблемне питання).

 

         Оцінки за урок (виставлення після перевірки письмових завдань, але можна оцінити учнів, які найкраще працювали на уроці).

Запишіть домашнє завдання, а потім ми з’ясуємо ще деякі питання.

 

V.   Домашнє   завдання.

 

У вас на  додатках, робочих листках , запишіть:

Вивчити § 40 , стор. 138 - 140 до паращитоподібної залози,  § 41, стор. 141-142 (надниркові залози),  ,  § 42 (гормон росту – соматотропін) , стор.146. На стор. 153-154 прочитати  «Як відкрили інсулін?».

         Закінчити роботу з таблицею, хто не встиг.

Підготовити повідомлення за такою схемою  як ми працювали на уроці про такі залози як гіпоталамус, епіфіз, паращитоподібну залозу, тімус, статеві залози, зовнішньосекреторну діяльність підшлункової залози.

 

Диференційоване навчання.

Додаткове завдання.  1*.  Знайти в художніх творах описи захворювань залоз внутрішньої секреції.

Діти, що нового ви дізналися?

Чого ви злякалися?

                     Що вас здивувало?  (Слайд 23).

 

         Дякую за роботу!  (Слайд 24)

 

 

 

 

 

Категорія: Розробки уроків | Додав: Паук (11.02.2016)
Переглядів: 1727 | Теги: гормони.ендокринологія, Залози внутрішньої секреції | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]