Запилення І частина

Тема уроку. Запилення.

Мета уроку. Сформувати в учнів поняття «запилення», познайомити учнів із способами запилення, особливостями пристосування квітів до запилення, вияснити біологічну суть і практичне значення запилення.

Формувати і розвивати критичне мислення, вміння аналізувати, працювати з підручником, формувати навички самостійної роботи, складати схеми, заповнювати таблиці. Поглиблювати пізнавальний інтерес учнів до біологічної науки, розвивати вміння працювати з додатковою літературою, удосконалювати усне мовлення.

Виховувати бережне ставлення до природи.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Методи та прийоми. Пояснювально-ілюстративний з елементами пошуку (розповідь з елементами бесіди, робота з підручником, додатковою літературою, заповнення таблиць, складання схем, додаткові завдання, цікаві повідомлення (випереджаюче навчання).

Обладнання. Підручники, додаткова література, таблиці, малюнки, моделі кімнатні рослини, гербарні екземпляри,мультимедійний проектор, екран, ноутбук, шкільна дошка.

Хід уроку

 

 

І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.

Хочу почати урок зі слів “Ніхто не знає так багато, як усі ми разом” (народна мудрість) Сл. 2

Так, дійсно, скільки цікавого й нового ви дізналися вивчаючи біологію. Давай- те дещо разом і пригадаємо.

1. Фронтальна бесіда

(З метою зміцнення та поглиблення знань в ході фронтальної бесіди з'ясовуємо як учні засвоїли попередній матеріал).

 

Запитання для бесіди:

(З метою зміцнення та поглиблення знань в ході фронтальної бесіди з'ясовуємо як учні засвоїли попередній матеріал).

Метод «Мозковий штурм» Сл. 3

1. Яка головна ознака покритонасінних (квіткових) рослин?

2. Що таке квітка?

3. З яких частин складається квітка?

4. Що таке оцвітина, та які частини квітки її утворюють?

5. Що є головними частинами квітки?

6. Яка будова маточки ?

7. Яка будова тичинки?

8. Назвати рослини, які мають одностатеві та двостатеві квітки?

9. Що таке суцвіття?

  1. Які суцвіття називаються простими , а які - складними?

11. Яка біологічна роль суцвіть?

 

Гра «Усне біологічне лото» (робота в парах по ланцюжку: один з учнів називає тип суцвіття, а другий рослину в якої таке суцвіття, третій називає рослину, четвертий – суцвіття. Наприклад: щиток – яблуня; цибуля – зонтик; кошик – ромашка; конюшина – головка; волоть – бузок і так далі).

4. «Установи відповідність». Сл.4

(Можна провести в усній формі або індивідуальна письмова робота)

1. Установити відповідність між схемами суцвіть та їхніми назвами.
1
кошик
2 початок
3 складний зонтик
4 складний колос
5 волоть

6 зонтик

7 головка
8 китиця

9 колос



 

Відповіді : 1 – з; 2- г; 3 – є; 4 – д; 5 – б; 6 – е; 7 – ж; 8 – а; 9 – в.

3. «Третій зайвий» (Вибрати зайву рослину в переліку і пояснити свій вибір).Сл.5

1. Калина, бузок, виноград (калина, в неї не волоть)

2. Черемха, ромашка, конвалія (ромашка кошик, а не китиця)

3. Пшениця, жито, овес . (овес суцвіття волоть).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

“Знання складаються з дрібних крихт щоденного досвіду” (Д. Писарєв).

На мою думку, ви непогано впоралися із засвоєнням попереднього матеріалу, а тому можемо перейти до вивчення наступної теми, продовжимо поповнювати наш багаж знань.

Відкриваємо підручник (стор.131,§35) і зачитуємо тема «Запилення». Ви неодноразово чули цей термін,він для вас не новий. Що таке запилення? Для чого воно потрібне? (Заслуховуємо думки учнів). Сл.6 Сл. 7 ( Мета уроку).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Працюємо за планом.

  • Сл. 8
  1. Що таке запилення?
  2. Способи запилення:

а) самозапилення;

б) перехресне запилення і його види.

3. Особливості вітро- і комахозапильних рослин.

4. Штучне запилення.

5. Значення запилення.

Вчитель. Релігії різних народів по-своєму пояснювали значення квіток та суцвіть у природі, приписуючи їм божественне походження. Вважалося, ніби боги вдягли рослини в яскраві шати, аби навчити людину відрізняти красиве від потворного, чисте від порочного. Солодкий нектар у квітках вважали за божественний напій. Щоб люди не викрали нектар, боги сховали його у глибині віночків. А як ви поясните яскраве забарвлення віночків у квітках та наявність нектару, а також наявність суцвіть? (Обговорення питання.)

 

Всі квіти на Землі різні.

Одні непомітні, без запаху, інші яскраві, духмяні. Одні утворюють пилок у великих кількостях, інші в малих. Здається враження, що природа тисячоліттями створювала цю різноманітність, ніби турбуючись про тих, хто допомагає їх запилювати.

Що таке запилення?

Які є способи запилення?

 

 

Робота з підручником . Давайте розглянемо малюнок 145, стор. 131 та мал. 146 стор. 132. Малюнок схематичний на дошці малюю.

 

 

Самозапилення Перехресне запилення

З'ясовуємо:

Квітка двостатева. Запилення – це перенесення пилку з пиляка тичинки на приймочку маточки. Сл. 9.

Розрізняють два способи (типи) запилення.

 

  • це запилення, коли пилкові зерна з пиляка тичинки потрапляють на приймочку маточки тієї самої квітки. Сл. 10
  • пшениця, квасоля, горох, рис.

Перехресне запилення – це запилення , коли пилок з тичинки однієї квітки потрапляє на приймочку маточки іншої квітки цієї самої рослини або іншої рослини цього самого виду. Сл.11
Робота в парах з використанням підручника

Завдання : Сл. 12.

Учитель звертається до учнів. Для складання опорної схеми мені потрібна ваша допомога.

— Використовуючи текст підручника, додатковий матеріал, дослідіть особливості самозапилення та перехресного запилення рослин:

Завдання

  1. Що таке запилення?
  2. Що таке самозапилення?
  3. Які особливості самозапилення у рослин?

4. Яким рослинам властиве самозапилення?

5. Що таке перехресне запилення?

6. Хто може брати участь у перехресному запиленні?

7. Визначте пристосування комахозапильних рослин до перехресного запилення.

8. Наведіть приклади комахозапильних рослин.

9. Визначте пристосування вітрозапильних рослин до перехресного запилення.

10. Наведіть приклади вітрозапильних рослин.

11. Штучне запилення, хто його здійснює?

12. З якою метою його застосовують?

Учні презентують свої відповіді, вчитель коментує їх, підсумовує

Пристосування квіток до комахозапилення: яскравий колір квітки, приваблюючий запах нектару, липкий пилок із шипиками, квітки великі або зібрані у суцвіття.

Пристосування квіток до вітрозапилення: пилок сухий, легкий, приймочки маточок висунуті з квітки, пиляки звисають, розгойдуючись.

Висновок. Пристосування квіток до запилення птахами: яскраве забарвлення квіток, збагачення нектаром, щільні тканини квітки та квітконіжки.

Вчитель. Вивченню способів запилення покритонасінних рослин Ч. Дарвін присвятив 27 років. А нам з вами потрібно постаратися вивчити за один урок. Вчений прийшов до висновку, що перехресне запилення дає більшу життєву основу рослинним організмам, ніж самозапилення. Як правило, самозапилення відбувається у несприятливих умовах, але зустрічаються рослини, які самозапилюються від покоління до покоління, це, наприклад, горох або фіалка дивна. Самозапилення найчастіше відбувається всередині бутона, тобто до розкривання квітки. Сл. 13.

  • Складання опорної схеми з дошкою, опорна схема заповнюється поступово)

Використання методу «Гронування» (протягом вивчення теми уроку доповнюємо гроно).

 

 

 

 

 

Гроно «Запилення»

 

  Запилення

Самозапилення

Перехресне запилення

 
 

 

 

Проблемна ситуація.

 

Запитання. Коли ж не відбувається самозапилення?

Відповідь. (Дати відповідь на це запитання учням дуже важко, а тому як правило говорить учитель. )

  1. У деяких рослин в одній квітці неодночасно дозрівають пиляки і приймочки або «свій» пилок не здатний прорости на приймочці маточки.
  2. Обмежує самозапилення і те що чоловічі і жіночі квіти розвиваються на різних рослинах, тобто кожний має свій «дім».
  3. Укорочені тичинкові нитки і не досягають до приймочки маточки, або дуже видовжений стовпчик, і не досягають тичинкові нитки з пиляками приймочки маточки.

Самозапилення обмежує пристосованість рослинних організмів до умов зовнішнього середовища і не сприяє процвітанню виду. Відомо, що в самозапильних рослин буває перехресне запилення. Самозапильні рослини це пшениця, горох, рис, квасоля, ячмінь, льон, картопля, овес, просо, помідори, огірки є самозапильні. Самозапильних рослин порівняно мало. Сл. 14

 

Перехресне запилення властиве більшості видів квіткових рослин. У цього процесу є багато помічників: вітер, вода, комахи, птахи, летючі миші й навіть маленькі примати. Сл. 15,16,17

Запилення птахами

Найменші птахи в світі - колібрі, живляться нектаром тропічних квітів - орхідей, запилюючи їх.

Але колібрі на квітку не сідають. Підлетівши до квіточки, швидко махають крильцями і довгим хоботком дістають з квітки нектар.

Запилення за допомогою птахів називається – птахозапилення (орнітогамія).

Запилення тваринами

Великі квіти баобаба, що мають своєрідний аромат, розкриваються лише на одну ніч. Вони приваблюють незвичайних запильників - лемурів і кажанів. Тварини злизують солодкий нектар і переносять пилок.

Запилення водою

Деякі водяні рослини, наприклад, кушир стрілолист, запилюються водою. Такий спосіб запилення називається водо запилення (гідрогамія).

 

 

Уже перші на Землі квіткові рослини запилювалися комахами, швидше всього жуками, яких приваблював пилок. Коли з'явились квіти, багаті на нектар в запиленні взяли участь і інші комахи-бджоли, мухи, метелики. Нектар - це цукриста речовина, що утворюється в спеціальних залозах (нектарниках) – для комах найважливіша їжа. Як і квіти, нектарники різноманітні за будовою і походженням. У жовтецю це невеликі ямки в основі пелюсток. У дзвоників – диск навколо стовпчика.У орляків заховані у виростах оцвітини.

 

Робота з додатковою літературою. (Випереджуюче навчання).

 

Вчитель. А зараз пропоную вашій увазі ХВИЛИНКУ-ЦІКАВИНКУ. Сл.18

Послухайте, які повідомлення приготували ваші товариші.

(Музичний супровід «Вальс квітів» із балету «Лускунчик» слайди квітів).

 

Повідомлення 1. Цікаво, що бджоли , на відміну від людей, здатні бачити ультрафіолетове випромінювання – тому одноманітні і непоказні квіти, з точки зору людини, для бджоли яскраві і привабливі. Непомітні для людського ока кольорові плями слугують для комах вказівкою нектару. Інколи квіти змінюють забарвлення: медунка із яскраво-рожевої стає синьою, а незабудка із світло-рожевої – голубою. Це як правило сигналізує, що нектар більше не виділяється.

 

Повідомлення 2. Нічних метеликів –бражників приваблюють світлі квіти, особливо ті, що вночі виділяють сильний запах. До речі, запахи квітів, що запилюються комахами теж такі різноманітні, як і їх вигляд. Дослідники розрізняють близько 500 квіткових запахів: якщо конвалії, троянди, жасмину – приємні, то , наприклад, горобини чи глоду – подобаються далеко не всім. А стапелії, рафлезії пахнуть як гнила риба чи гній! І привабливі вони тільки для мух і жуків-мертвоїдів.

Повідомлення 3. Канни, фуксії, алое, евкаліпти, на які сідають пернаті, мають рідкий нектар, червонувате забарвлення і зовсім не мають запаху. Нюх у птахів поганий, тому запах для них не важливий.

Летючі миші запилюють високі дерева, трави і ліани, що ростуть у тропіках, банани, баобаби, агави. Квіти у цих рослин міцні, тьмяного зеленувато-жовтого або фіолетового кольору, з неприємним для людини запахом, який подобається летючим мишам. А от квітка орхідеї офриса мушиного формою і кольором нагадує самку мухи одного із тропічних видів. Самець сідає на квітку, думає, що знайшов подругу, але розпізнавши обман, летить до другої квітки, разом з цим переносить пилок рослини.

 

Цікаве про конюшину

Більшість видів сучасних покритонасінних є комахозапильними ентомофільними. Деякі не здатні розмножуватись без комах - запилювачів. В одних рослин квітки запилюються різними комахами, а в інших - тільки певними видами. Це пов’язано в першу чергу з різницями в будові квітки. Наприклад, конюшина запилюється лише джмелем або довгохоботковою кавказькою бджолою, а середньоросійська бджола через недостатню довжину хоботка запилювати не здатна. Є легенда про те, як деяке божество розгнівалось на конюшину і заборонило бджолам запилювати її. Бджоли не могли ослухатись. Дуже погано було б конюшині, якби не було відважних джмелів, джмелі не злякались погроз і як раніше прилітали до конюшини за нектаром, а заодно і запилювали її. Бджолам стало сумно, і вони захотіли порушити заборону. Але божество було впертим, і намагання бджіл ні до чого не привело: відвідувана бджолами конюшина насіння не давала. Тепер ми знаємо, що перші квіти конюшини мають дуже довгі чашечки, а у бджіл недостатньо довгий хоботок. Другі – коротші, бджоли їх відвідують але не встигає утворитися насіння. У джмелів хоботок довгий, і вони чудово обслуговують перші квіти конюшини. І тому насіння, яке дає конюшина, завдячує джмелям. Більшість квіткових рослин (близько 80%) пов’язані з життям комах.

 

Цікаве про найбільшу у світі квітку Рафлезію

Рафлезія - паразитична рослина з найбільшими у світі квітками, але повністю позбавлена листя, стебла й коріння.

Рафлезієві (три близькі роди) зустрічаються тільки в джунглях Південно-Східної Азії та паразитують на ліанах роду Тетрастігма. Пристосувавшись до паразитичного способу життя вони втратили корінь, листки й стебло, а також здатність до фотосинтезу. Рафлезієві відомі завдяки своїм величезним квіткам до одного метра в діаметрі та вагою до 7 кг. Квіти своїм виглядом і запахом нагадують гниле м’ясо, тому і запилюються мухами.

 

Вчитель. Так, у переважної більшості, майже 9/10 покритонасінних (квіткових) рослин, поширених у різних кліматичних зонах, пренесення пилку (запилення) здійснюється за допомогою комах (ентомогамія).

Які ж пристосування для приваблювання комах виникли у комахозапильних рослин? (Учні дають деякі відповіді) Сл.19

Отже, особливості квіток комахозапильних рослин:

  1. Квіти поодинокі, великі, дрібні зібрані в суцвіття.
  2. Оцвітина (частіше віночок) яскраво забарвлена, добре помітна на зеленому фоні листя.
  3. Пиляки великі і невелика кількість пилку, але порівняно великі липкі або з виростами і виступами пилкові зерна.
  4. Наявність запаху.
  5. Є нектарники, що виробляють цукристу рідину – нектар.

 

Еврестична бесіда. Сл. 20

  1. Чому в холодну дощову погоду літом бувають низькі врожаї плодово-ягідних культур?
  2. Для чого в садах під час цвітіння плодових дерев ставлять вулики з бджолами?
  3. Чому на вашу думку , більшість квітів має яскраву оцвітину та приємний аромат?
  4. - Чи доводилося вам спостерігати, як поводяться комахи навесні в саду?

 

Відеофрагмент «Запилення рослин» Сл. 21

 

Інсценівка вірша «Оса і бджола» Сл. 22

На квіточці бджілка спивала росу,

На квіточці бджілка зустріла осу.

“Сестрице, - звернулась до бджілки оса,

- Хіба не однакова наша краса?

Ми схожі с тобою, і дивно мені,

Що людям ти люба, а я чомусь – ні”.

“Ой, сестро, - тут бджілка спинила осу, -

Хіба ж то нас люблять лише за красу?

Багато гарніших комах у гаю,

Мене поважають за працю мою”. І.Кульська

 

Вчитель. Наша інсценована бджілка яке запилення здійснювала? Більшість культурних рослин (близько 150 видів) запилюються перехресно, багато з яких запилюються комахами, в основному бджолами.

Бджола за данню польовою

Летить з комірки воскової.

Так писав О.С. Пушкін. Для людей польова данина – це передусім мед. А для самих бджіл – це нектар і пилок квіток, потрібний їм для переробки на пергу – цінний білковий корм для сім'ї.

Доведено, що запилення бджолами підвищує врожайність вишні в 7 разів, малини , агрусу більш як у 2 рази, огірків майже в 10 разів. (Сл. 23 )Ось чому в сади , під час цвітіння, привозять вулики із бджолами. Бджоли запилюють квіти, збираючи пилок, врожай підвищується. В холодну , дощову погоду запилювачів не побачиш, якщо бджоли літають довго і повертаються до вуликів пізно ввечері, то це передвіщає тривалу негоду.

Як пристосування до несприятливих умов, у процесі еволюції, виникло запилення вітром. В загальній масі рослин на Землі переважають кількісно ті, які запилюються вітром. В степах, на луках і в саванах це злаки; в лісах – береза, осика, дуб, ліщина; в напівпустинях і пустинях – полин, рослини родини лободових (вивчатимемо родини пізніше). У всіх цих схожих одна на одну рослин є спільні ознаки в будові квітів. Які? Пригадуємо особливості вітрозапильних рослин.

 

 

Категорія: Розробки уроків | Додав: Паук (25.02.2018) | Автор: Лідія
Переглядів: 681 | Теги: анемогамія, самозапилення, орнітогамія, ентомогамія, гідрогамія, перехресне, Запилення квітів | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]