Запилення (продовження)

ПОЕТИЧНА ХВИЛИНКА Сл.24

(Фізкультхвилинку ми замінемо поетичною хвилинкою)

Вчитель. Про які вітрозапильні чи комахозапильні рослини йде мова:

Тихесенько вітер віє

Стави, лани мріють

Між ярами над ставами

ВЕРБИ зеленіють (Т.Г.Шевченко)

Верба – вітрозапильна рослина. До вітрозапильних належать ще вільха, бук, горіх, а з трав'янистих рослин – кропива, хміль, пирій, подорожник.

 

А це про яку рослину йде мова:

Она весну встречает

Серёжки надевает

Накинута на спинку

Зелёная косынка

А платьеце в полоску

Ты узнаёшь… (берёзку).

 

А бачили ви пшеничне поле? Пшениця це самозапильна рослина. Інколи серед пшениці височіють колоски жита. Жито – вітрозапильна рослина, а тому й вища за пшеницю, щоб вітру ніхто не заважав працювати.. Це підмітив і автор цих віршованих рядків.

 

Вы прислушайтесь, сумейте,

Вы замрёте не дыша,

Это гнёт колосья ветер

В поле волнами шурша…

 

Дійсно, влітку , над житнім полем хмаркою підіймається квітковий пилок. Навесні те саме можна побачити, коли цвітуть ліщина, береза, кукурудза, вільха.

Підсумовуємо особливості вітрозапильних рослин: Сл. 25

  1. Відсутність яскраво забарвленої оцвітини.
  2. Відсутність запаху, нектару.
  3. Квітки дрібні, з невеликою оцвітиною, або голі , завжди зібрані в суцвіття.
  4. Пилкових зерен(пилку) утворюється дуже багато, він сухий, гладенький, дрібний, легкий (добре розноситься не значним подихом вітру).
  5. Тичинкові нитки довгі.

 

Цікаво знати… Сл. 26

Окрема пилинка важить 0, 000001 мг, а у запилюваних бджолами у тисячу раз важча і важить 0, 001 мг.

  1. Приймочки маточок широкі, довгі, далеко висунуті з квіток, щоб краще вловлювати пилок, розташовані волоски, або вкриті клейким слизом, щоб прилипав пилок.
  2. Деревні вітрозапильні рослини квітнуть до розпускання листя, або водночас із розпусканням, а у трав'янистих суцвіття винесені вгору, щоб листки не заважали літаючому пилку.

Запитання до учнів. Хто з вас спостеріг, яка комахозапильна рослина квітує до розпускання листя?

Робота із зошитом.

Закріплення протягом уроку, складання таблиці порівняльної «Пристосування у рослин до запилення комахами та вітром»

Сл. 27

Ознаки

У комахозапильних рослини

У вітрозапильних рослин

 

1. Яскраво забарвлений віночок

2. Наявність запаху

3. Наявність нектару, нектарників

4. Кількість пилку

5. Особливості пилку

 

 

6. Час квітування

 

є

 

є

є

 

мало

великі пилкові зерна, липкі, з виростами

з появою комах

 

Відсутній

 

відсутній

відсутній

 

багато

сухий, гладенький, дрібний, легкий

до розпускання листя або під час розпускання

 

 

Вчитель. Запам'ятайте! Не можна провести чітку межу між самозапильними та комахозапильними чи іншими рослинами. Наприклад, добре відомий вам горох посівний здатний як до самозапилення так і до перехресного запилення комахами.

 

Що ж таке штучне запилення? Сл. 28

Штучне запилення – це запилення в яке втручається людина. Його застосовують під час виведення нових сортів, тобто в селекційній роботі або з метою підвищення врожайності існуючих сортів тощо. (Штучне запилення можна показати на прикладі кімнатних рослин: фуксії, примули, амариліса).

Додаткове запилення соняшника можна проводити за допомогою ворсистої рукавички, яку прикладають до одного , то до другого кошика, або прикладаючи квітучі кошики соняшника з двох паралельно розташованих рядків. Людина рухається міжряддями.

Для додаткового перехресного запилення кукурудзи потрібно мати паперові лійки, дно яких закривається марлею. Через нього легко просіюється пилок на приймочки маточки і запилює жіночі квіти. А додаткове штучне запилення жита проводять за допомогою натягнутого мотузка. Дві особи йдучи, протягують мотузку по посіву жита в час його цвітіння, пилок струшується і переноситься на інші рослини.

Штучне запилення особливо доцільне тоді, коли настають несприятливі умови під час цвітіння і природне перенесення пилку вітром чи комахами утруднюється.

Висновок. Запилення – одна із умов необхідна для утворення плодів (із зав'язі) і насіння (із насінних зачатків).

 

 

V. Узагальнення і закріплення знань. (На протязі уроку).

 

Поміркуйте !!! Сл. 29.

У нас виникла проблема!

У теплицю висадили розсаду огірків і помідорів. Через деякий час огірки зацвіли, проте плоди не утворювалися.

Плоди помідорів у такій теплиці добре розвивалися. Як це пояснити?

 

Робота з біологічним словником і термінами: Сл. 30

Анемогамія (анемофілія) – запилення за допомогою вітру

Ентомогамія - запилення за допомогою комах

Орнітогамія - запилення за допомогою птахів

Гідрогамія - запилення за допомогою води

Мірмекогамія - запилення за допомогою мурашок

Хіроптерогамія - запилення за допомогою рукокрилих (кажанів).

 

Гра “Чому… Сл. 31

1....коли в Австралії вперше посіяли насіння конюшини, яке було завезене, то конюшина виросла, добре цвіла, але плодів і насінин не утворилося?

2... .у лісі вітрозапильні рослини зацвітають до появи листя?

3....Матіола, пахучий тютюн, петунія, гвоздики виділяють приємні запахи з настанням сутінків?

4...завезені з Південної Америки на острів Ява рослини ванілі добре росли і цвіли, але не давали плодів?

5. ….вітрозапильні рослини утворюють велику кількість дрібного, легкого, сухого пилку?

6. ...Мед буває липовий, гречаний, соняшниковий, акаційовий. Чому не буває картопляного або лляного меду? (Основні медоноси в Україні - гречка, соняшник, біла акація, липа).

 

VІ. Підсумки уроку.

Оцінювання роботи учнів. Виставлення оцінок.

VІІ. Домашнє завдання. Сл. 32

Опрацювати §35, повторити §34, запитання на сторінці 134, поміркуйте*. По – бажанню.

Вирішіть біологічні завдання:

Народна мудрість говорить: «Немає саду без пасіки, а плодів – без бджіл. Який її біологічний сенс?

Довгострокове завдання: навесні провести самостійні спостереження за процесом запилення рослин у природі.

  1. Задача. Бджолина сім'я, яка нараховує 60 тисяч робочих бджіл, увесь день працювала на квітах й зробила (уся сім'я) 5 млн бджоловильотів. Вулик за день поважчав на 1 кг. Скільки квіток запилили бджоли, якщо для заповнення свого вола нектаром бджола відвідує 1200 квіток? Скільки квіток відвідала за день одна робоча бджола? Розв'язання:
  2. Скільки вильотів робить одна бджола?

5 000 000 : 60 000 = 83,3 (вильоти 1 бджолою)

  1. Скільки квіток запилить одна бджола?

83,3 ∙ 1200 = 99 960 (квіток)

3. Скільки квіток відвідають всі бджоли?

99 960 ∙ 60 000 = 5 997 600 000

Відповідь:

Листок рефлексії Сл. 33

Прізвище , ім'я учня _______ _______

1. Я на уроці працював на ______ балів

2. Урок мені сподобався на _______ балів

3. Найактивнішими на уроці були такі учні _________________________

  • Сл. 34

До запашних квіток багато бджіл летить,

До вченої людини

багато людей за порадою йде Китайське прислів'я

Я хочу, щоб ви мали знання, і до вас теж йшли за порадою…

 

Сл 35 Дякуємо за увагу!

 

Категорія: Розробки уроків | Додав: Паук (25.02.2018)
Переглядів: 559 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]