Сторінка «Чи можна виміряти життя людини?» Учень 12. Чи можна виміряти життя людини прожитими роками? Тільки відносно, адже має значення не тільки те, скільки прожила людина, а й те, як вона прожила. З давнини дійшли до нас ідеї про безсмертя, викладені в міфах та казках. Середньовічні алхіміки не одне століття намагалися створити еліксир безсмертя і вічної молодості. На жаль, ці ідеї не стали реальністю. Ось про що розповідає притча. Один чоловік запитав іншого: - О, шановний! Як почувається ваш брат? - Він помер, - почув у відповідь. - Мені дуже важко про це запитувати, але скажіть, шановний, що було причиною його смерті? - Життя… Учень 13. Усе, що народилося і живе, повинно колись вмерти. Відомо, що нині середня тривалість життя в нашій країні становить 65 років у чоловіків і 70 років у жінок. Багато це чи мало? Якщо враховувати, що ще в ХІХ ст. середній вік європейців рідко перевищував 35 років, то це, звичайно, не так уже й мало. Проте вчені вважають, що кожна людина могла б дожити до 120, а то й до 150 років. Тобто ми зараз використовуємо заледве половину відпущених нам можливостей. І це , звичайно, дуже прикро, бо якщо відняти час нашого становлення і час, який ми витрачаємо на сон, то виявиться, що на активне свідоме життя припадає лише половина відпущеного нам часу – близько 30 років. Учень 14. Значною мірою життя людини залежить і від неї самої. Наприклад: англієць Тарр дожив до 152 років, залишивши 127 річного сина. Шотландський рибалка Генрі Дженкінс прожив 169 років. Угорець Янош Ровен дожив до 172 років, а його дружина – до 164. Вони прожили разом у шлюбі 147 років. Молодшому їх сину було 116 років. 152 роки прожив англієць Томас Парр. Він вступив у шлюб вдруге у 120 років і мав сина, що дожив до 123 років. Т.Парр пережив десять англійських королів. Азербайджанський селянин Махмуд Ейвазов прожив 152 роки. Його трудовий стаж становить 133 роки. Але рекорд довголіття зберігає англієць Фома Корне, який за записами церковних книг, прожив 207 років. Найстарішою людиною до недавна вважався іранець Саєд Абу Талеб Москві, йому 190 років. Його дружині 105 років (це його 5 шлюб). Учень 15. Наука активно втрутилася у процес передчасного старіння і довела, що боротьба за довголіття повинна починатися з моменту народження людини і не закінчуватися протягом всього життя, особливо посилюючись з літами. Ми самі скорочуємо своє життя. Нервові перевантаження, алкоголь, куріння, нерухливий спосіб життя. Переїдання – все це скорочує життя. Римський філософ Сенека сказав: «Наше життя не коротке, але ми його робимо таким». Ще більш конкретніше висловився І.П.Павлов, коли у віці 86 років писав, що «скорочуємо своє життя нестриманістю, безладдям, обурливим ставленням до всього організму». Учень 16. Так, є глибокий сенс у тому, щоб віддалити час смерті, уникнути передчасної смерті. Коли академіка Д.С.Лихачова запитали, у чому він убачає сенс життя, учений відповів: Природа творила людину мільйони років. Давайте ж поважати цю роботу, проживемо життя гідно, підтримуючи все створене і пртистоючи всьому руйнівному в жттті». Хвилини, години, літа – Життя , мов свіча догорає. У чім його сенс і мета, Ніхто достеменно не знає. Не знає, куди й відкіля Несеться нестримна лавина. Одна в нас колиска – земля, І нам же вона - домовина. Микола Луків Учитель. Більшість із нас бажали б продовжити середній період Віку людини – період зрілості почуттів, високих фізичних та розумових можливостей. Учені не можуть запропонувати нам чарівний засіб вічної молодості, але частину «рецепту» ми здатні розробити самі. Що ж може продовжити життя, зробити його сонячним. Спробуємо зробити це разом, спираючись на знання біології. (Учитель на дошці малює коло з написом всередині «життя» - сонце і промені : сміх, сон, рух, дієта, танцювальна терапія, позитивні емоції, раціональне харчування, загартування, доброзичливість, повага, щасливе сімейне життя). 1. Не переїдайте і довше жуйте. (Хто довго жує, той довго живе). Обід повинен тривати не менше 25 хвилин. 2. Меню повинне відповідати вашому вікові. 3. Загартовуйте свій організм. Спіть у прохолодній кімнаті (найкраще обмін речовин відбувається за температури 15 – 18 °С , а сон 15 ° С . 4. Рухайтеся якомога більше, фізична активність підвищує якість життя, відсуває хвороби віку. 5. Слухайте музику, танцюйте , думайте, читайте, займайтеся інтелектуальною діяльністю. Помічено, що високий рівень освіти якимось таємничим чином пов’язаний з тривалістю життя. 6. Робіть масаж. 7. Пийте лікувальні чаї. 8. Переживайте позитивні емоції. Поводьтеся доброзичливо та спокійно, будьте веселі. Учень 17. Життя – це мить , яка не повторюється. Того, що було вчора, не повернути, не під коректувати. Життя іде і все без коректур, І як напишеш, так уже і буде. Л.Костенко. Не висушити сліз, які хтось пролив через тебе. Не загоїти болю, якого ти завдав. Отже треба жити не за чернеткою, сподіваючись, що колись все можна повторити або виправити. А тому не можна бути байдужим до людей, до природи, до батьківщини. Треба зробити щось, лишити по собі, а ми, нічого, - пройдемо, як тіні, щоб тільки неба очі голубі цю землю завжди бачили в цвітінні. Учень 18. Ти прийшов у світ, щоб залишити по собі світлий слід, щоб творити добро, щоб нести любов. «Тож не будь байдужим, не засмічуй своєї душі, дивись на світ добрими очима», - закликає Л.Костенко. Отже, живи, людино, цінуй красу, будь цілеспрямованою, духовно багатою і щедрою на добро і Не бійся правди, хоч яка гірка, Не бійся смутків, хоч вони як ріки. Людині бійся душу ошукати, бо в цьому схибиш – то уже навіки. Учитель. Життя таке прекрасне і таке коротке, поспішаймо творити добро на землі. Незабаром настане мить, коли для вас пролунає останній дзвоник і ви вирушите у подорож життям. Це нелегкий шлях, на якому може бути безліч пасток. І тому в кожного з вас за плечима має бути певний багаж. Що ж потрібно взяти із собою, вирушаючи у життєву дорогу, чиїми мудрими порадами скористатися? Що потрібно людині на життєвому шляху? Як ви гадаєте? (Відповіді учнів). Учитель. По-перше, що ви маєте захопити із собою в дорогу – це знання. Як казав Гегель «науку чисту, обов’язкову для всіх, яка не гне спину ні перед ким, не схиляє покірно чоло перед будь-чим; науку точну, мов перевірений компас, яка безпомилково вказує, де істина і де похибка. Бережіть її у максимальній кількості». Друге, за Гегелем. Що ви маєте взяти із собою, це любов і волю до продуктивної праці. Життя не терпить гультяїв та дармоїдів : воно скидає їх до купи непотрібного сміття. Тільки знання і праця разом узяті можуть подолати нелегку дорогу життя. Життя – це шанс кожного. «Доля прихильна до тих, хто здатний триматися на плаву, навіть потрапляючи у вир». Мати Тереза, лауреат нобелівської премії світу, громадянка світу в найвищому розумінні цього слова, залишила тим хто вступає на життєвий шлях, духовний заповіт, у якому сказано (діти називають по черзі ): Життя – це шанс. Скористайся ним. Життя – це краса. Милуйся нею. Життя – це мрія. Здійсни її. Життя – це виклик. Прийми його. Життя – це обов’язок. Виконай його. Життя – це гра. Стань гравцем. Життя – це цінність. Цінуй його. Життя – це скарб. Бережи його. Життя – це любов. Насолоджуйся нею. Життя – це таїна. Пізнай її. Життя – це юдоль бід. Перебори все. Життя – це пісня. Доспівай її. Життя – це боротьба. Розпочни її. Життя – це безодня невідомого – не бійся ступити в неї. Життя – це удача. Шукай цю мить. Життя таке чудове – не марнуй його. Це твоє життя. Борони його. Ось ті цінності, що ними ви маєте запастися, вирушаючи в життєву дорогу й готуючись до великого іспиту. Якщо ви візьмете цей багаж із собою у життя, то перемога буде за вами. І кожен новий день, кожен світанок ви очікуватимете з нетерпінням. (Звучить пісня «Світанок» чи інша). Наша зустріч підходить до кінця. І я надіюсь, що все сказане сьогодні, знання здобуті на протязі навчання допоможуть вам у подальшому житті. Любім життя, топчімо зелен-ряст, Усім живим уміймо дорожити І пам’ятаймо: живемо лиш раз, Удруге нам на цій землі – не жити. М.Луків Мені б хотілося, щоб ви написали невеличку розповідь «Яким я уявляю своє життя в майбутньому». Дякую за увагу. На все добре. Живіть довго і щасливо. До побачення.
Використана література 1. Кононенко П.П. Дніпрова хвиля. Хрестоматія нововведених творів до шкільних програм. Київ. «Радянська школа». 1989. 2. Загреба Михайло. Пропусти Чорнобиль крізь серце. Київ, «Спалах», 2002. 3. Непорожній О.С. Золотий гомін. Українська література. Хрестоматія для 11 класу середньої школи, Київ, «Освіта»,1995. | |
| |
Переглядів: 3294 | | |
Всього коментарів: 0 | |