ТЕМА. ПЛАНЕТА –
НАШ ДІМ.МЕТА. Поглибити, узагальнити і розширити знання учнів про навколишнє середовище по питаннях екології. Ознайомити із заходами по збереженню водойм, грунтів, повітря від забруднення. Розвивати в учнів екологічне мислення, культуру. Формувати в учнів почуття обов’язку та відповідальності за стан довкілля, навички самостійного набуття знань, профорієнтаційні інтересиТИП ЗАХОДУ. Екологічний вечір.ОБЛАДНАННЯ. Емблема "Зображення Землі”, плакати, малюнки на екологічну тематику. Записи музики, слайди із зображенням пейзажів, рослин, тварин. ЕПІГРАФ: "Земля не належить нам, Це ми належимо Землі.” ( вождь індіанців Сіу). Х І Д З А Х О Д У. І. ПІДГОТОВКА ЗАХОДУ. ІІ. ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДУ. 1. Вступне слово вчителя . 2. Зміст заходу. 1) Слово про Землю. Земля – унікальна планета Сонячної системи. 2) Збереження води, електроенергії, повітря, грунту, рослинного і тваринного світу. 3) Інсценівки. 4) Цифри і факти. 5) Флора і фауна Полтавщини, її збереження. 6) Правила поведінки в природі. 7) Корисні практичні екологічні поради. Запитання. 8) Вікторини, конкурси. ( По ходу вечора.) ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. - Нагородження переможців. - Визначення найактивніших учасників, винесення їм подяк. - Заключне слово вчителя. Звучить приспів пісні „Живи Земля” у виконанні В.Леонтьєва. Вступне слово вчителя. Любі друзі! Кожного ранку ми відкриваємо двері нашого будинку в новий день. По одну сторону дверей залишається наш маленький світ, сім”я , дитинство. По іншу сторону – зовнішній світ. Цей світ величезний, імя його – біосфера – оболонка планети Земля, заселена живими організмами. Якщо назвати більш звичним словом – це жива природа. Вмирає , гине природа, а разом з нею гине і душа людини. Все в небезпеці. Щоб привернути увагу громадськості до необхідності введення законодавства щодо очищення забруднених річок та інших джерел питної води 22 квітня 1970 року американський сенатор Гейлорд Нельсон проголосив перший офіційний День Землі. Через 20 років День Землі перетнув кордони Америки. Україна цей день відзначає з 1991 року. День Землі – це день, коли принаймні один раз за 365 днів людська увага сконцентрована на екологічних проблемах планети Земля. І
ми сьогодні зібралися напередодні цього свята. Мені
дуже хочеться вірити, що після цієї зустрічі ваші душі стануть ще добрішими,
серця теплішими, наповняться прекрасним почуттям краси, добра та любові до
природи, ви зможете зробити все, щоб зберегти нашу планету квітучою нащадкам, і
назавжди запам”ятайте, що Земля – не
рабиня наша, а мати,
Сонце - не вітчим, а рідний батько, Дощі, вітри, сніги мусять
бути добрими гостями. А ми на своїй
планеті – тимчасові мешканці, - а мудрі
господарі. Тож, до вашої уваги екологічне свято „Планета – наш дім”. Звучить фонограма ансамблю "Спейс”, "Космічний політ”, на фоні музики учениця за кулісами читає вірш. В залі на сцені темно, світло лише відбивається і розсіюється від дзеркальної кулі, імітуючи зоряне небо, що рухається.
Учениця. Ми отут живемо, на Землі, край Чумацького шляху, На узбіччі, де пахне полин і блакитний чебрець, Де глуха кропива вироста із космічного праху, Де на пил обертається Місячний срібний вінець, Край Чумацького шляху живемо ми у зорях... У вівсяних, ячмінних і житніх зірках. Із блакиті небесної маємо рубані лиця, Вени, наче пороги дніпровські гудуть на руках. Наша мить – це краплина, в якій віддзеркалилась вічність, Вічність присуд природи якому підвласні усі, Край Чумацького шляху жили і живем на узбіччі, В Галактичному поросі, на Галактичній росі.
( Вмикають світло. На сцену виходить двоє ведучих).
Ведучий. Ранок 12 квітня 1961 року. Космонавт Юрій Гагарін першим із людей побачить рідну планету з висоти космічної орбіти, не міг стримати свого захоплення, вигукнувши: "Яка прекрасна наша Земля!”. Окутана тонким блакитним серпанком атмосфери, як коштовний діамант, сяє вона на фоні чорного вакууму космосу. Ось там біля полюсу, видно білі крижані поля, ось за ілюмінатором космічного корабля пропливають вершини Гімалаїв, потім простяглись нескінчені океанічні простори, вкриті білими спіралям циклонів. Ведуча. Перші люди, що побували в космосі, розповідають про те особливе, ні з чим незрівнянне почуття, що виникає при спостереженні нашої Землі здаля. Ось що каже американський астронавт Джім Ірвінг, що побував на Місяці: "Глянувши вниз, я побачив свої сліди на місячному пилу, а ось коли задер голову вгору, то побачив Землю. Вона виявилась зовсім маленькою. Коли відлітати від Землі, вона ставала все меншою: величиною з баскетбольний м’яч, потім – з бейсбольний, потім – як м’яч для гри в гольф... Вигляд рідної планети вразив нас. Вона була схожа на різдвяну іграшку, підвішену в космосі. Така незахищена - здавалось, досить лише доторкнутись - і вона розсиплеться”. Ведучий. Виявляється, що нашу планету можна облетіти всього за 108 хвилин. Земля – унікальна планета сонячної системи, й унікальність її полягає перш за все в тому, що на ній існує життя. І ті ліси, що з поверхні Землі нам здаються ніби нескінчені, можна просто окинути оком, можна порахувати в лісі звірів, запаси риби в річках, заглянути в надра Землі і вирахувати запаси корисних копалин. І виявляється , материки розташовані зовсім близько один до одного, і всі люди, що живуть на планеті, це ніби пасажири одного космічного корабля, що пливе дійсно по безмежному океані – Всесвіту, і, не дивлячись на різний колір шкіри і різний політичний устрій держав, у всіх цих людей одні і ті ж проблеми: люди хочуть бути здоровими, довго жити, плекати дітей. Для цього потрібний мир, потрібне ясне сонце над головою, чиста вода, свіже повітря, голубе небо! І тому не підкоряти потрібно природу, а глибоко пізнавати її закони. В кожній розумній людині повинен горіти вогонь пізнання навколишнього світу. (На фоні музики звучить вірш). Учениця. Як тихо над краєм, а серце стривожено б’ється. Земля промовляє, як їй нелегко живеться. Від горя і болю сміятись давно перестала, Бо в’їлися бомби, снаряди впилися, як жала. Виходять в дорогу в чудовім весільнім цвітінні- Збива босі ноги посипане ядом каміння. Чудове повітря отруйним насичене газом, І дихати грудям все важче і важче щоразу. Сплюндрована врода водою гнилою і сміттям, Ледь видно природу під порваним сірим лахміттям. В покраянім тілі пластами лежать хімікати. Рубці затверділи, а їй же ще жить і кохати. Що буде,не знає,як зміни на краще не буде, Ви , мужні і сильні, під захист візьміть її, люди!
Ведучий. Земля... Яка вона?... Головні кольори Землі – голубий і зелений. Голубінь – це небо і вода, зелень – це царство рослин. Земля – це планета, грунт, країна, держава. Земля – це нація, радість, достаток, життя, щастя. Але Земля – це і господар твоєї душі, це і ... злочин. Ведуча. Ніколи раніше наш земний дім не зазнавав таких політичних і фізичних перевантажень, ніколи людина не брала від природи стільки данини і ніколи не була такою уразливою перед міццю, яку ж сама створила. Ведучий. Природа стала колискою людства. Людина – це частина природи. І саме природі ми зобов”язані своїм існуванням, своєю досконалістю, своєю могутністю. Ведуча. А як же сьогодні людство віддячує природі? У відповідь пригадуються слова Р.Рождественського. Крамсая лёд, меняем рек теченье, Твердим о том, что дел невпроворот, Но мы ещё придём просить прощенье У этих рек, барханов и болот, У самого гигантского восхода, У самого мельчайшего малька… Пока об этом думать неохота, Сейчас нам не до этого … пока, Аэродромы, пирсы и перроны, Леса без птиц и земли без воды… Всё меньше окружающей природы, Всё больше окружающей среды.
Пісня на мелодію «Стоят девчёнки» Мы речь свою ведём о том, Что вся Земля – наш общий дом, - Наш добрый дом,- просторный дом,- Мы все с рожденья в нём живём. Здравствуй , планета! Здравствуй Земля! Отныне мы дети твои и друзья, Отныне мы вместе большая семья – Цветы, деревья, и птицы и я! Ещё о том веду я речь, Что мы наш дом должны сберечь. Давай докажем, что не зря На нас надеется Земля. 1 учень. Життя на Землі існує доти, доки є земна атмосфера. Атмосферне повітря забруднюється різними газами,дрібними часточками і рідкими речовинами, які негативно впливають на живі істоти, погіршуючи умови їх існування. 2 учень. Атмосферу забруднюють викиди шкідливих для здоров’я людини та інших організмів відходів промислових підприємств, вихлопні гази автомобільного транспорту (сполуки сірки, оксиду азоту, вуглецю, аміак, метан, важкі метали тощо). 3 учень. Діяльність людини є однією з причин зміни клімату Землі.Інтенсивний розвиток промисловості та енергетичного комплексу збільшують концентрацію вуглекислого газу в атмосфері, а це в свою чергу , спричиняє так званий парниковий ефект. Його суть полягає у підвищенні температури поверхні Землі. 1 учень. За останні 200 років вміст вуглекислого газу в атмосфері збільшився на 25%, а температура зросла на 0,5 градусів.Якщо так триватиме, то вже до середини наступного споріччя температура довкілля може зрости ще на 5 градусів. Це спричинить танення льодовиків і полярних шапок, підйом рівня світового океану на 1-2 метри. 2 учень. Особливу небезпеку для довкілля становлять кислотні дощі, які спричинюють забруднення атмосфери сірчистим газом.Через кислотні дощі прісні водойми стають мертвими, гинуть ліси, спостерігаються значні втрати врожаю. 3 учень. Останнім часом вчені надзвичайно занепокоєні зниженням вмісту озону в озоновому шарі атмосфери.Послаблення озонового екрану відбувається внаслідок надходження в атмосферу хлорфторвуглецевих сполук, які широко використовуються як холодоагенти в рефрижераторах, холодильниках, як аерозольні розбризкувачі у балончиках з фарбою, лаком , парфумами. 1 учень. За підрахунками вчених вже зруйновано біля 5% озонового шару , що може зумовити появу так званих озонових дірок, через які шкідливі ультрафіолетові промені досягатимуть поверхні Землі. 2 учень. Особливо сенсаційним стало виявлення англійським дослідником так званої "озонової діри” над Антарктидою в 1985р. Її площа становила близько 10 млн. кв.км. Спостереження за загальним вмістом озону над територією України нині здійснюється на 6 озонометричних станціях. (Учні йдуть.Виходять ведучі, чути плескіт води). Ведуча. Не менш болючою проблемою планети Земля є проблема води. (Звучить фонограмма шум моря , шелест дощу). "Вода! В тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху , тебе неможливо описати , тобою насолоджуєшся, не знаючи , що ти таке.Не можна сказати, що ти потрібна для життя : ти саме життя.Ти наповнбєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями, з тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже розпрощалися…Ти найбільше багатство на світі…” ( Антуан де Сент-Екзюпері, повість "Планета людей”). Пам’ятайте , люди, назавжди – Неможливо жити безводи! Це – життя колиска, це – дощі, Це – роса і квітка на межі, Це - тумани, ріки і моря, Джерело у спеку, це – життя. Це –кришталь озер і джерела, Це – хмарки у небі, це – село У тополях й вербах над ставком. Це – криниця, квітка за вікном, Шурхіт хвиль і шторму дикий рев, Це – струмок у травах між дерев, Зелень трав , веселки кольори. Пам’ятайте люди назавжди.
Ведучий. Недарма вчені вважають, що було б правильніше назвати нашу планету Вода, оскільки її поверхня на 2/3 покрита водою.Вода створила обличчя нашої планети.Усе земне життя народжене водою, і ми – діти води. ( На зміну ведучим виходять учні, чути як шумить океан). 1 учень. Боротьба за воду триває вже протягом 6 тисяч років.Колись нестачу води відчували лише окремі регіони, нині вже людство стикається з цією проблемою.Забруднення промисловими, побутовими відходами, пестицидами та добривами, зміна екологічних умов, осушення, тощо, погіршення санітарного стану водойм, виснаження водних ресурсів- все це загострює проблему питної води.Надходження неочищених стічних вод у природні водойми робить непридатними для відпочинку людей , рибальства тощо. 2 учень. Щодня людство використовує понад 9 млрд.т води, тобто стільки, скільки видобувається усіх корисних копалин у світі. 1 учень. Зростання народонаселення та інтенсивний розвиток промисловості загострює проблему енергозабезпечення.Ця проблема тісно пов’язана з екологічним станом нашої планети.Збільшення споживання електроенергії потребує будівництва нових електростанцій, в тому числі і атомних (АЕС). 2 учень. Щорічно АЕС виробляють понад 70 тонн радіоактивних відходів, але надійних способів їх зберігання досі немає.Тому через певний час можливе значне забруднення довкілля.
Учениця співає пісню про воду.
( Виходять учні, що ведуть рубрику) Оголошують
за кулісами : а зараз екологія очима цифр і фактів. .......... продовження далі
| |
| |
Переглядів: 2608 | | |
Всього коментарів: 0 | |